کد مطلب:148617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

خطبه ی مشروح امام درباره ی امر به معروف و نهی از منکر
در این خطبه امام حسین علیه السلام گروهی از خواص و اكابر قوم را مورد خطاب قرار داده و به طور كامل هدف آن حضرت، بلكه سیمای حركت انقلابی و نهضت آن حضرت در آیینه این خطبه دیده می شود، در اینجا نظر شمام را به چند فراز از از این خطبه جلب می كنیم:

«ای مردم عبرت بگیرید به آنچه كه خداوند به اولیاء خود پند داده است كه مانند علمای یهود و نصاری، از امر به معروف و نهی از منكر سرباز نزنند، زیرا پیشوایان یهود، جور و ظلم ستمگران را می نگرند و آنان ار از این كار زشت نمی ترسانند، به امید آنك از پرتو مرحمت ستم پیشگان به نوایی برسند و از دست آنان گزند نبینند و برای اینكه دور روز، زندگی كنند و غبار ناراحتی بر دامن دلشان ننشیند، از گفتن حرف حق هراسناكند. [1] .


در حالی كه پروردگار بزرگ می فرماید: «فقط از من بیمناك باشید و از مردم عاجز و زبون نهراسید.» [2] .

و نیز خداوند می فرماید: «مردم با ایمان بعضی سرپرست و یاور بعضی دیگر هستند، امر به معروف و نهی از منكر می كنند» [3] زیرا اگر در میان مسلمانان این دو وظیفه رواج بیابد، كارها به صلاح می پیوندد و بنیان ملك و ملت استحكام می پذیرد.

امام حسین علیه السلام در پایان همین خطبه فرمود:

الله انك تعلم انه لم یكن ما كان منا تنافسا فی سلطان و لا التماسا من فصول الحصام، ولكن لنری المعالم من دینك و تظهر الاصلاح فی بلادك و یأمن المظلومون من عبادك و یعمل بفرائضك و سننك و احكامك، فانكم الا تنصرونا قوی الظلمة علیكم و عملوا فی اطفاء نور نبیكم و حسبنا الله و علیه توكلنا و الیه انبنا و الیه المصیر؛

پروردگارا! تو آگاهی كه من این سخنان را برای به دست گرفتن چند روز حكومت نمی گویم و آروزی آن را هم ندارم، تو می دانی كه من مشتاق بزرگداشت و اصلاح دن تو هستم و خواستار آبادی شهرها


و مردمم و نمی خواهم كه بندگان مظلوم تو در دست ستمگران به اسارت بیفتند، بلكه می خواهم به فرائض و سنتها و احكام تو عمل شود، اگر ما را یاری نكنی، نیروهای ظلم و ستم غالب می شوند و چراغ هدایتی را كه پیامبر امت صلی الله علیه و آله برافروخته خاموش می كنند، ولی توكل ما بر خدا است و او ما را كافی است و ما به سوی او بازمی گردیم، و بازگشت همه به سوی او است. [4] .


[1] لولا ينهاهم الربانيون والاحبار عن قولهم الاثم... (مائده - 63).

[2] فلا تخشوا الناس واخشون (مائده - 44).

[3] المؤمنون والمؤمنات بعضهم اولياء يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر (توبه، 7).

[4] تحف العقول، ترجمه ي جنتي عطائي، ص 269، نگارنده گويد: شرح و تفسير مطالب بلندپايه ي اين خطبه، به خصوص در موضوع حكومت اسلامي و اهميت آن نياز به بررسي جداگانه و تحرير كتاب مستقل دارد كه بر دانشمندان لازم است، اين خطبه ي پرمحتوا را كه در فرازهاي آن، مطالب بسيار مهم قرار گرفته بررسي كنند و افكار عمومي را به آن جلب نمايند.